Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 17 September 2010


PANDUAN PENYAMPAI KETIKA ‘ON AIR’

1. Baca basmalah, selawat dan ayat2 berkaitan dan mohon kepada Allah agar mesej2 yang bakal di sampaikan akan dapat dimanfaatkan oleh para pendengar. Mohon juga kepada Allah agar mendapat kekuatan menjadi penyampai di samping kita sendiri dapat emngamalkan apa yang kita sampaikan.

2. Letakkan diri kita sebagai pendakwah yang memikul tanggungjawab dan amanah Allah & Rasul.

3. Untuk memperbaiki gaya penyampaian semasa, selalulah mendengar radio komersial. Mudah2an dengan cara ini akan dapat membantu memperbaiki mutu penyampaian kita.

4. Pembuka bicara setiap kali ber ‘on air’ adalah salam dan war2kan tarikh masehi dan hijrah. Kemudian di akhir segmen tutupilah dengan kata2 “ yang baik itu datangnya dari Allah dan yang kurang baik itu datangnya dari kelemahan penyampai dan seyogia mohon maaf pada pendengar.

5. Elakkan mengeluarkan kata2 yang kesat terhadap pendengar di ruang udara mahupun ruangan chat

6. Setiap jam 12.00 pagi, putarkanlah lagu kebangsaan dan lagu rasmi negeri Sabah.

7. Elakkan bercakap isu2 semasa tanpa rujukan akhbar,FB,blog dan seumpamanya.

8. Berikan info sebelum keluar udara atau sessi penggantian; ‘Sila ‘refresh’ web atau blog punca Cahayafm anda selepas pertukaran penyampai ‘. Sebutkan nama penyampai jika pasti penyampai tersebut yang akan mengambil tempat sebagai penyampai seterusnya.

9. Sentiasa maklumkan pendengar tentang web/blog yang boleh diikuti pendengar untuk mendengar Cahayafm, permintaan lagu dan mana2 halaman yang berkait dengan Cahayafm.

10. Rahsiakan semua perbualan penyampai2 di ruangan skype dan di blog DJ. Jangan sekali-kali diberitahu kepada orang luar sekalipun keluarga, sahabat dan seumpamanya untuk mengelakkan salah faham .

11. Sekiranya masa bersiaran melewati waktu solat, sila siarkan azan dan maklumkan kepada pendengar tentang masuk waktu bagi solat apa dan kawasan mana.

12. Perkongsian lagu2 di kalangan penyampai adalah amat digalakkan .

13. Setiap kali menyebut nama Rasulullah, hendaklah disambung dengan Sallallahu alaihi wasallam ( SAW)

NOTA:-

a. Perkara 11 akan dikuatkuasakan selepas pelancaran Cahayafm, manakala perkara 6 bermula serta merta info ini dimaklumi para penyampai. Jika dalam simpanan para penyampai belum ada lagu Kebangsaan dan lagu Negeri Sabah, sila download atau minta daripada rakan2 penyampai lain.

b. Info ini hanyalah sebagai panduan sahaja. Ia hanya sebahagian daripada banyak perkara bermanfaat yang boleh kita pelajari dari masa ke masa. Panduan ini juga boleh berubah mengikut kesesuaian. Para penyampai Cahayafm dialu-alukan untuk menambah mana2 panduan yang difikirkan berguna dan boleh memberi manfaat kepada semua.

1 ulasan: