Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 24 Jun 2011

Cabaran Kita

Tahniah kepada deejay2 Cahayafm atas keterlibatan memberangsangkan kebelakangan ini. Bagaimanapun, secara jujur kita masih gagal menetapkan segmen2 mengikut kesesuaian para deejay. Berulang kali telah kita poskan tentang segmen sejak awal kemunculan Cahayafm hingga kini. Apa yang jelas, masih tiada maklumbalas yang diterima . Akhirnya, keseluruhan persembahan Cahayafm terus mendatar. Kita masih kekal menggunakan ayat; deejay sekian2 akan ke udara sebentar lagi atau pada jam sekian2...tanpa penyataan segmen.

Cabaran kita sekarang adalah menjaga ikatan kerjasama yang dibuat dengan tujuan pelaksanaan program dakwah. Saya tidak dapat melihat kecapaian ke arah ini jika tiada tindakan positif dari kita. Harus kita ingat, sama ada bersedia atau tidak, setiap kita adalah pemikir, perancang dan pelaksana. Inilah antara peranan yang harus kita galas sebagai khalifah.

Datuk Masidi sebelum ini tidak pernah memberi sebarang ulasan atau komen terhadap mana2 pos yang kita buat. Pun, sebenarnya beliau dan yang lain masih sentiasa memantau. Baru2 ini, pos kita tentang kerjasama diambil perhatian oleh beliau dengan mengambil bahagian di ruangan komen pos ini. Kenapa ? Mungkin saja beliau melihat perkara ‘kerjasama’ itu sesuatu yang besar dan bermakna. Jadi, barangkali boleh disimpulkan bahawa selama ini pos2 yang kita buat rupa2nya kecil di kotak minda mereka. Justeru, bermula saat ini kita harus membuka kotak minda kita lebih besar agar fikiran kita lebih luas ketika menyampaikan sesuatu.

Setakat ini, hanya beberapa segmen yang jelas kelihatan di Cahayafm antaranya; Ilmu itu Cahaya, Ceramah Agama, Bacaan Quran Auto, Kata2 Hikmah, Kuiz dan Motivasi dan Segmen Permintaan Lagu. Manakala Segmen Zon Bebas Fikir belum juga begitu konsisten kerana deejaynya kadangkala terpaksa mengambil segmen permintaan lagu2. Itupun masih tersangkut ketika talian bermasalah.

Dalam kesempatan ini, saya rayu dan gesa sekali lagi kepada para deejay agar ciptalah segmen anda masing2 agar siaran Cahayafm tampak berwarna dan tidak terus mendatar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan