Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 24 Jun 2011

Terima Kasih

Assalamualaikum.

Terima kasih kepada deejay2 Cahayafm yang tidak jemu2 ke udara siang dan malam. Saya percaya kerana niat kita masing-masinglah menyebabkan kita menjadi kuat dan tidak jemu2 ke udara walaupundi hadapan, pelbagai kekangan yang kita hadapi; bermula talian,mik dan macam2 lagi yang tidak berpenghujung, namun kita masih tersenyum.

Dalam pengalaman kita bersama mengemudikan Cahayafm, sedikit sebanyak, kita mendapat ilmu2 baru. Kepada deejay2 baru, hanya penghargaan ‘terima kasih’ yang dapat saya ucapkan atas keterlibatan langsung kalian. Hanya Allah yang layak menilai apa yang kalian lakukan. Sebagai panduan bersama, saya suka kongsikan beberapa perkara berkaitan ketika onair;

1. Carilah mana2 segmen yang kita berkemahiran membawanya. Contohnya, jika kita cenderung kepada ilmu sejarah Islam, maka pergunakanlah bidang kecenderungan dan kelebihan ini untuk dijadikan segmen kerana ia sangat membantu kita bercakap lebih petah dan lancar.

2. Sebaiknya, di peringkat awal, sediakan sedikit catatan mengenai topik yang hendak dikeudarakan termasuklah pemilihan lagu dan petikan2 yang akan mengiringi setiap lagu yang dikeudarakan.

3. Lontaran suara yang jelas, tegas dan tidak teragak-agak bagi kebiasaan mana2 dj2 radio sedikit sebanyak bergantung kepada penggunaan, pemilihan dan keserasian kata dan ayat anda ketika berinteraksi dengan pendengar di ruang udara.

4. Had masa setiap kali bercakap sebelum lagu sebaik2nya diperuntukkan selama 5 minit sahaja. Inilah standard RTM ( dlm pengalaman saya ketika onair di RTM ), kecualilah jika info yang kita keudarakan itu agak panjang untuk dibaca.

5. Pendengar kita tidak ramai yang kita kenal melalui chat atau FB. Oleh itu, elakkanlah berasa bersama mereka ketika ke udara. Seyogia ketika di udara kita fokuskan bahawa kita sedang bercakap di pentas dunia terbuka agar ruang rasa dan tindakan kita lebih luas serta benar2 bertenaga.

6. Untuk mengetahui lanjut serta memantapkan cara pendeejayan, sama2lah kita menimbanya dengan mendengar radio2 berkaitan seperti IKIM dan seumpamanya bersama deejay2 mereka berserta segmen yang mereka kendalikan. Mudah2an ia membantu dalam membentuk serba sedikit cara pendeejayan masing2.

Nota;
Semua perkara berkaitan Cahayafm seperti makluman semasa dan seumpamanya, silalah tinggalkan di group ini supaya deejay2 lain turut mengetahuinya sekali gus dapat mengambil tindakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan