Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 24 Jun 2011

Info Cahayafm

Mari kita sama2 beri perhatian kepada beberapa segmen yg cukup penting bagi Cahayafm sekali gus merupakan ikon bagi Cahayafm. Saya katakan demikian kerana kesebatiannya dengan Cahayafm itu sendiri. Perkara yang saya maksudkan ialah segmen Bacaan Quran dan Tafsir bermula jam 6.00 - 8.00 petang dan Ceramah Mingguan setiap malam hujung minggu iaitu pada Sabtu dan Ahad. Kedua-dua segmen ini sebelumnya telah saya dan Deejay Din kendalikan namun, sejak akhir-akhir ini, ia tidak lagi dikeudarakan kerana beberapa kekangan antaranya, tidak mempunyai bahan siaran. Bagi mengatasi perkara ini, saya mohon agar semua deejay mengambil masa khas 1 hari untuk memuat turun bacaan quraan 30 juz beserta tafsir. Sila taip ' bacaan quran tafsir bahasa Indonesia ' untuk mendapatkannya. Sebelum ini, saya telah beberapa kali mencuba menghantarkannya melalui email dan skype namun setakat ini, ia belum berjaya sepenuhnya kerana ia memerlukan masa yang agak panjang ditambah lagi masalah talian penerima. Sila ambil perhatian sangat2 untuk Bacaan Quran setiap hari jam 6 pm – 8 pm, Jika belum ada pos, semua deejay tanpa meminta izin, bolehlah membuat iklan di laman utama Cahayafm bila tiba masanya. Saya mohon sekali lagi agar antara kita dapat memutarkan bacaan Quraan setiap masa.

Bagi segmen ceramah online, saya secara peribadi meletakkan kepercayaan kepada Deejay Anakeningau untuk segmen ini diadakan setiap malam Sabtu dan Ahad selesai sahaja bacaan Quran sehingga jam 10.00 pm. Walau bagaimanapun, jika segmen ini diadakan setiap hari sekali pun, ia sangat dialu-alukan terutama pada waktu siang.

Kepada para deejay, jika berkesempatan, sila senaraikan lagu2 yang biasa diminta oleh pendengar tetapi tidak ada dalam simpanan deejay. Untuk mengadakan lagu2 tersebut, sila muat turun atau minta daripada deejay2 lain sebagai langkah penyelesaian. Saya mohon, kita sama2 atasi perkara ini secepatnya. Ketika menunaikan lagu, seyogia tidak diulang-ulangi ayat 'lagu tersebut tiada dalam simpanan deejay' kerana dari segi etika penyiaran, ayat ini kurang sesuai diungkapkan. Teruskanlah memutar lagu2 yang lebih hampir atau sesuai dengan apa yang diminta oleh pendengar jika lagu berkaitan tidak ada.

Iklan2 utama Cahayafm serta pos2 ahli grup Cahayafm.net| Murabbi.net| Ikhwan Muslimin yang bersesuaian, hendaklah diberi keutamaan untuk dikeudarakan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan