Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 24 Jun 2011

Deejay Baru

Assalamualaikum.
Selamat bersama Cahayafm kepada deejay2 baru. Cahayafm, satu2nya radio online yang membawa imej Islam di Sabah malah satu2nya radio bersifat berani dalam menyatakan pendirian di ruang udara berbanding radio2 online lain di Malaysia.

Bermula sifar pendengar kepada puluh. Tidak mustahil secara berperingkat, pendengar akan mencecah angka ratus dalam satu2 waktu setiap kali deejay ke udara. Namun, perkara ini tidak dapat dicapai jika kita tidak berbuat sesuatu. Ada beberapa perkara menjadi kekuatan sesebuah radio baik radio komersial ataupun atas talian. Dua faktor utamanya ialah deejay dan segmen.

Dua faktor ini sangat berperanan dalam dunia penyiaran manakala perkara2 lain dianggap bonus. Walau bagaimanapun, keperluan perkara bonus ini sering berkait rapat dengan 2 faktor di atas malah ia turut menjadi pelengkap; suara yang baik, paras wajah ceria, bahasa, kenalan, pengurusan masa, teamwork, dana, kepakaran IT, peralatan radio dan sebagainya yang bersifat material.

Berkaitan Cahayafm, semua perkara di atas ada padanya. Meski kuantitinya hanya sedikit, Bagi saya, ada beberapa perkara lagi yang perlu kita pertingkatkan, Ia tidaklah memerlukan kos apa lagi masa untuk mencapai, bahkan ia boleh kita lakukan serta merta. Antaranya, pemilihan lagu, masa bersiaran, segmen dan teknikal pengendalian SAM. Pengemaskinian dan penambaikan 4 item ini boleh kita laksanakan serta merta.

Tindakan susulan berikut juga akan membantu kita ke arah pembaikan. Mahu atau tidak, kita mesti mulakan dari sekarang, iaitu mengaktifkan semula ruangan chatt, mengaktifkan pos2 di laman utama Cahayafm dengan membentuk grup masing2, mengaktifkan pos2 di FB utama Cahayafm, mengaktifkan diri untuk memperkenalkan Cahayafm kepada rakan2 FB, membantu deejay2 yang ke udara membuat pemberitahuan tentang siaran yang diaktifkan oleh mereka dan pewujudan segmen.

Bagi menjadikan Cahayafm berada di lingkungan 10 dalam kelompok pencarian enjin google, setiap pos yang melibatkan Cahayafm hendaklah di lengkapi dengan frasa cahayafm.net atau sebaik2nya ditulis ;
www.cahayafm.net . Cara ini membantu pelayar2 internet menemui Cahayafm lebih mudah kerana alamatnya dalam enjin pencari akan dipapar penuh seperti Cahayafm.net.

Putaran iklan2 berkaitan Cahayafm setiap kali ke udara secara tidak langsung akan turut membantu menaikkan rating pendengar Cahayafm. Buatlah juga pos2 pemberitahuan 20 minit sebelum ke udara, Semua permintaan lagu dilakukan melalui ruangan permintaan lagu dan begitu juga ucapan2 dan seumpamanya. Untuk bacaan Quran, semua deejay dimestikan memuat turun bacaan Quran beserta tafsir untuk dikeudarakan setiap jam 6.00 – 8.00 petang. Secara permuafakatan, bergilir atau mengikut kesesuaian, setiap deejay harus memastikan bacaan Quran dikeudarakan pada waktu tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan