Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 29 April 2011

KKFM

Sama2 kita ambil perhatian dan belajar dari pelbagai sumber dan pengalaman. Tahun 2011 ini sama2 kita simpan hasrat pembaharuan terhadap Cahayafm kerana kita sayang akan perjuangannya. Sedar atau tidak, ada beberapa perkara yang menyebabkan pendengar berasa bosan dan jemu. Inilah hakikat yang kita wajar terima sebagai ilmu yang memberi kematangan kepada kita sebagai penyampai. Berikut antara perkara yang harus sama2 kita beri perhatian untuk dipertingkatkan dan diperbetulkan agar perkara ini tidak berlaku ketika kita sedang onair di Cahayafm, dan sebagai persediaan ke KKFM.

1. Elakkan penggunaan ayat pemberitahuan seperti ' bersiaran secara langsung’ dan seumpamanya kerana perkara ini kurang elok didengar berulang-ulang. Ayat seperti ‘bersiaran dari ..............’ ( tanpa langsung ) mungkin boleh menggantikannya.

2. Setiap Deejay cuba sedaya upaya membuat iklan sendiri sebagai pengenalan diri setiap kali ke udara atau jika tidak mampu, bolehlah meminta bantuan mana2 penyampai ( dengan skrip sendiri )

3. Bentuk identiti sendiri dengan gaya persembahan segmen masing2 agar pendengar lebih mengenali Cahayafm dengan penyampai pelbagai sekali gus memenuhi kepelbagaian latar para pendengar. Identiti yang dimaksudkan merangkumi pemilihan lagu, isu perbincangan atau perbicaraan dan seumpamanya. Perlu juga setiap 1 minggu menampilkan sekurang-kurangnya 2, 3 atau lebih lagu2 baru yang belum pernah diputar di Cahayafm.

4. Untuk mengekalkan teras identiti Cahayafm, diharap para penyampai memberi perhatian terhadap lagu2 yang diputar setiap kali onair. Elakkanlah memutar lagu2 pop atau seumpamanya sebagaimana lagu-lagu yang terdapat dalam Segmen Muzik Global. Kenyataan ini tidak berbaur menutup ruang kebebasan para penyampai, jauh sekali mengaut populariti individu tetapi ia lebih kepada menjaga identiti Cahayafm agar tidak disamakan langsung dengan lagu2 radio online yang lain, selain memudahkan pihak kita menjawab segala persoalan yang timbul kelak. Jadi, cukuplah Segmen Muzik Global memenuhi keperluan pendengar2 ‘sasaran’ sesuai dengan kenyataan awal saya tentang keperluan Muzik Global di Cahayafm.

5. Masalah talian - Sekiranya berlaku gangguan talian seperti lagu tersekat-sekat lebih dari 3 kali, sila beri laluan autodj mengambil tugasan agar tidak menjemukan pendengar terutama sekali pendengar baru.

6. Semua penyampai perlu aktifkan bacaan Quran dan ceramah mingguan kerana inilah antara dasar kewujudan Cahayafm. Semua kita kena mengambil bahagian.

Nota;

Semua penyampai Cahayafm yang tinggal di Sabah, sila berhubung dengan saya untuk menegsahkan kehadiran ke taklimat pengendalian radio di KKFM nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan