Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 29 April 2011

Pengalaman

Pengalaman ketika onair di RTM, KKFM | Pendengaran melalui corong radio.

Pengalaman ini saya kongsikan berulang kali dengan tujuan agar kita sentiasa menambahbaik dan memantapkan pengacaraan sedia kita. Kalaupun item2 ini sudah ada dalam diri kita, maka anggaplah ia sebagai peringatan dan ulangkaji semula. Beberapa perkara lain sengaja saya sentuh sebagai maklumbalas pengamatan deria telinga:

1. Elakkan bercakap melebihi 4 minit ikut standard RTM. Terkecuali jika kita sedang bersiaran langsung di mana2 majlis yang memerlukan sentuhan banyak elemen seperti ulasan bola sepak, wawancara, forum dan sebagainya.
2. Lagu yang diputar tidak melebihi 2 tajuk disusuli 2 atau 3 iklan sebelum deejay mengambil tempat.
3. Elakkan memberi info berulang melebih 3 kali serta melepaskan muzik latar terlalu lama.

InsyaAllah, saya akan cuba tulis gaya persembahan setiap deejay selepas ini untuk tujuan ilmu dan perkongsian. Penulisan ini bukanlah tulisan ilmiah atau profesional tetapi hanya berdasarkan pendengaran, pengalaman dan sudut ruang sebagai pendengar . Harapan kita agar setiap kita dapat melihat kemampuan, kekuatan dan sebagainya untuk sama2 kita perhalusi. Meski saya juga masih belajar dan bukan yang terbaik atau yang baik antara kita, tetapi saya meniti atas deria telinga dan deria rasa di lingkungan saya. Saya sangat berharap agar deejay2 Cahayafm selepas ini terus mengambil bahagian ke udara dengan segmen masing2 seperti yang telah dirancang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan