Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 29 April 2011

Perundangan CFM

Sejak kewujudan Cahayafm hingga hari ini, antara tindakan spontan yang saya lakukan termasuklah:-

1. Memadam mana2 pos yang tidak sesuai dari mana2 pihak, baik dj2 atau ahli tanpa makluman kepada mereka, kecuali selepas mereka bertanya secara mesej, telefon atau emel kepada saya.

2. Memantau dj2 sama ada pos2 mereka atau ucapan2 ketika onair

3. Mengingatkan arah tuju kewujudan Cahayafm melalui tulisan2 yang saya buat di ruangan blog khas

4. Memberitahu perkembangan semasa perjalanan Cahayafm secara bergambar atau tulisan.

5. Memberi kebebasan kepada semua dj mencetus idea

( segmen ) tanpa mengikat waktu bersiaran .

6. Menerima dj2 baru yang dicadang.

7. Sentiasa berinteraksi sesama dj.

Perkara2 di atas hanya sebahagian. Manakala mana2 isu yang melibatkan nama Cahayafm dan menjurus Islam, saya sendiri akan menjawabnya secara bertulis atau dibawa ke udara secara langsung.

Berikut jawaban saya memadam nama Din dari kumpulan skype dan di FB sebagai admin.

1. Semua dj yang telah bersama-sama Cahayafm sejak awal, yang tidak aktif ke udara beberapa masa sememangnya saya mendelit mereka di mana2 group tanpa memberi maklum pada mereka. Atas sebab2 berikut;

1.1. Kita tidak mahu orang luar membuat kritikan terbuka kepada Cahayafm atau dj2 berkaitan, dengan pertanyaan kenapa dan sebagainya sehingga akhirnya mendatangkan banyak prasangka buruk atau memberi peluang kepada mana2 pihak melakukan pertanyaan berserta andaian2 negatif pada Cahayafm, apa lagi Islam itu sendiri.

1.2. Semua tindakan yang saya buat tidak disusuli kenyataan terbuka di FB atau melalui mesej mereka kecuali mereka bertanya kenapa dan sebagainya. Sehingga hari ini, semua yang saya delete tidak bertanya atau membuat pos2 sebagai protis atau menyanggah tindakan saya . Justeru itu, saya yakin mereka amat faham.

1.3. Perkara yang Din alami sememangnya telah pun dialami oleh dj2 lama Cahayafm sebelum ini. Mengubah kata laluan siaran telah beberapa kali saya buat untuk mengelak pihak2 tertentu mengambil peluang merosakkan wadah perjuangan Cahayafm. Saya kira tindakan ini sesuai dengan pengetahuan saya yang terhad dan ini sahajalah kemampuan yang ada pada saya.

Terakhir, berkaitan kenapa saya bertindak demikian pada Din adalah kerana, saya tidak mahu saya dilihat sebagai ketua yang tidak adil pada dj2 lain kerana selama ini, beginilah yang saya lakukan pada mereka. Semua tindakan saya sama sekali bukan atas dasar dendam, benci, buang persahabatan, menghancurkan ukhwah islamiah bahkan jauh sekali mahu bermusuh atau apa jua yang seumpamanya kerana saya bukan manusia seperti itu. Sebelum saya lakukan tindakan itu, saya terlebih awal menyatakan kekecewaan saya pada Akim dan Nurhayati kerana saya benar2 perlukan seorang dj bernama Din dalam perjuangan. Din boleh tanya semua dj2 lama tentang apa yang saya telah lakukan sebelum ini.

Saya memang agak keras dalam hal perjuangan. Pada saya, perjuangan itu lebih utama dari segala-galanya. Saya tidak tahu murabbi membuat radio. Ketika saya diberitahu dan ditanya oleh Akim, Nurhayati dan beberapa rakan lain melalui mesej, barulah saya tahu dan terus melihat pos Din serta membuka link radio untuk mempastikan kebenarannya.

Semua yang saya lakukan termasuk diam seketika semata-mata tidak mahu ada pihak2 yang memanjangkan persoalan tersebut sehingga mereka melihat ada ketidaksehaluan antara Cahayafm dan Murabbi . Musuh2 Islam amat bijak dan paling bijak dalam mengambil kesempatan melagakan mana2 pihak termasuk individu2 Islam atau kumpulan2 terbabit. Oleh itu, lebih baiklah kita membuat tidakan yang dilihat tidak baik pada mereka tapi sebenarnya menguntungkan Islam itu sendiri. Dalam sejarah para pejuang Islam perkara yang berlaku antara Din dan Cahayafm sudah biasa berlaku. Namun, mereka yang tidak pernah terlibat dalam perkara seperti ini pasti memandang perkara sebegini tidak baik atau menyasar sedangkan perkara seperti ini bahkan menyelamatkan perjuangan jika dihalusi. Saya harap Din faham dan bersikap positif dalam hal ini.

Cahayafm dan dj2 lain termasuk saya langsung tidak melihat Din sebagai orang luar ( bukan Dj Cahayafm ) jadi, dalam hal ini silakan Din meneruskan rutin onair di Cahayafm. Tentang kewujudan radio Murabbi saya ucapkan tahniah kerana berjaya mengwujudkan radio yang membawa wadah Islam. Saya cadangkan kita adakan satu konsertium radio Islam yang dapat menggabungkan semua radio yang membawa imej Islam bernaung di bawah satu bumbung. Bagaimanapun, kita akan bincangkan bersama perkara ini nanti. Salah satu alasannya agar radio2 Kristian dan halaman2 Kristian tidak melihat kewujudan radio murabbi sebagai perpecahan sesama kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan