Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 29 April 2011

KKFM

Saya amat tertarik dengan kenyataan seorang deejay KKFM. Katanya, “ radio online liputannya luas dan tanpa sempadan”. Sebenarnya sudah berkali kita nyatakan hal ini bahkan semua pelayar internet cukup tahu bahawa dunia kini berada di hujung jari. Sebutlah apa saja maklumat yang kita mahu, pasti kita akan mendapatnya secepat kelajuan layaran kita. Walaupun barangkali bukan semua yang kita perolehi itu terbukti kebenaran dan kesahihannya, kerana bukan semua pemberi maklumat mengongsikan tulisan-tulisan mereka berdasarkan ilmu.

Berbalik kepada kebaikan radio online dan peranannya, penyampai merupakan kekuatan kedua mana-mana radio. Ternyata kita rupanya berada di zon tersebut. Alangkah beruntungnya kita justeru keberuntungan ini haruslah kita syukuri. Marilah kita sama-sama pelajari ilmu dan pengalaman dari mereka yang dianggap ‘pengamal’ dalam dalam dunia ini agar kita menjadi sebaris atau sekurang-kurangnya berada di ruang lingkup memperbetulkan gaya dan cara persembahan kita. Ingatlah bahawa kita berada dalam zon Islam sekali gus mewakili kebenarannya. Sewajarnyalah kita bersikap kreatif, berusaha mengolah persembahan agar enak didengar lantas mengena ke sasaran kita; hati pendengar.

Sedar atau tidak, dunia kini mendengar apa yang kita pertuturkan. Jadi, ‘bangunlah’, mereka sedang menilai kita. Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan