Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Amanah Itu Berat

Hadith :

Dari Abdur Rahman bin Samurah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda kepadaku:”Hai Abdur Rahman! Janganlah engkau meminta-minta hendak jadi pembesar negara kerana jika engkau jadi pembesar kerana permintaan, tanggungjawabmu akan besar sekali. Dan jika engkau diangkat tanpa permintaan, engkau akan dibantu orang dalam tugasmu.”

(Muslim)

Kod HTML Cahayafm

Jumaat, 29 April 2011

Maklumbalas

Berdasarkan maklumbalas yang saya terima dari deejay2 stesen radio KKFM dalam rangka menimba pengalaman mereka, dapatlah disimpulkan bahawa 3 perkara penting dan berperanan besar dalam mempengaruhi pendengar adalah; deejay, keterlibatan penerbit serta pemilihan lagu ke udara.

Mahu atau tidak, kita harus melakukan perubahan agar siaran cahayafm tidak berada di takuk mendatar berpanjangan dan tidak membosankan pendengar. Pencapaian kita setakat ini, hanya mampu menarik sekitar 40 orang pendengar. Itupun hanya pada masa2 tertentu. Saya rasa kita semua bersetuju bahawa ini bukanlah pencapaian yang memuaskan jika dinisbahkan jumlah ini kepada keseluruhan jumlah ahli dalam grup cahayafm sekarang.

Penyebab yang kita sedia maklum mengapa pendengar kita tidak konsisten ialah talian tidak stabil. Bukan itu saja, pos2 iklan juga kadangkala tidak dikemaskini di page utama cahayafm walhal itu antara sumber info para ahli untuk mengetahui ada atau tiada deejay2 kita yang sedang atau akan ke talian onair. Kekadang, ada makluman di laman utama juga tidak menjanjikan para ahli kita mengambil tahu hal ini. Mereka mungkin tercicir maklumat kerana sikap kurang endah terhadap pos2 kita yang bagi mereka kurang menarik untuk mereka baca dan ulas.

Untuk mengatasi perkara ini, kita mesti merubah pendekatan kita. Antara yang mungkin boleh kita lakukan adalah mengaktifkan pos2 di laman utama cahayafm menggunakan akaun admin masing2 agar kelihatan selaras. Selain itu, setiap kita boleh mewar-warkan kepada rakan2 FB masing dengan cara mengklik perkataan “cadangkan kepada rakan-rakan” di sebelah kanan FB. Ini akan dapat membantu page cahayafm bertambah keahliannya dan mudah2an akan menambahkan juga pendengar siaran kita.

Sistem skype sebelum ini telah kita kenalpasti menggangu set SAM terutama pengguna windows07. Adalah dinasihatkan agar para deejay yang terlibat dengan gangguan seperti ini memadam sistem itu dalam SAM .

Kita tidak nafikan antara kita banyak kekurangan; penyampaian kurang menarik, suara mendatar, , kekurangan idea justeru menjejaskan kepetahan berkata-kata dan macam2 lagi yang menjadikan siaran agak tidak terserlah. Cadangan saya untuk mengatasi perkara ini adalah dengan cara onair bergandingan. Cara ini akan membantu kerana ia dapat lengkap-melengkapi kelemahan dan kelebihan setiap kita. Dalam hal ini, kita akan cenderung kepada skype on bersama. Saya sarankan agar pengguna windows 7 bertukar ke windows XP.

Pengguna2 BB barangkali tidak perlu memberati talian dengan menghidupkan skype ketika ke udara kerana ia memerlukan kekuatan talian. Elakkan juga membuka bermacam-macam web selain SAM kecualilah talian BB mencapai 3 atau 4 bar. Ketika ini, bolehlah mencuba melihat-lihat web permintaan lagu dengan menurunkan kbps kepada 32 atau 23. Tidak perlulah menggunakan pelepasan 40kbps kecuali pengguna2 stremyx.

Deejay2 yang menggunakan BB memadailah memberi info semasa berdasarkan lagu2 pilihan dan suasana sekeliling sahaja.

Memandangkan setakat ini, tidak semua deejay dapat menyediakan segmen , maka cukuplah jika kita menyusun dan mengkeudarakan bahan2 mingguan yang disediakan mengikut tema. Cara ini barangkali akan lebih berkesan sebagai langkah menangani masalah tidak bersegmen. Kepada yang mempunyai segmen, sila mantapkan lagi segmen anda dengan membuat gaya persembahan berbeza atau berlainan dengan deejay2 lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan